Рекомендації щодо використання платіжних карток
Заходи безпеки при користуванні карткою.
I. Банкомат/платіжний термінал
1. Перед використанням банкомату/платіжного терміналу огляньте його на предмет наявності додаткових пристроїв, що не відповідають його конструкції, та що розташовані в місці набору ПІН-коду (клавіатура) або в місці, призначеному для приймання карток. У разі виявлення підозрілого пристрою не використовуйте такий пристрій та за можливості повідомте про це в банк, якому він належить
2. При введені PIN-коду слідкуйте, щоб його не помітили оточуючі. Для цього прикрийте клавіатуру рукою або гаманцем, або тримайте на клавіатурі обидві руки, щоб не було зрозуміло, які кнопки Ви натискаєте.
3. Після отримання готівки обов’язково перерахуйте купюри та переконайтеся у тому, що платіжна картка була повернена Вам банкоматом, дочекайтеся видачі чека в разі його запиту і тільки після цього відходьте від банкомата.
4. Якщо банкомат працює некоректно (наприклад, довгий час перебуває в режимі очікування, мимоволі перезавантажується), відмовтесь від його використання. Скасуйте поточну операцію, натиснувши на клавіатурі кнопку «Скасувати» («CANCEL») і дочекайтесь повернення платіжної картки.
II. Торговельна мережа
1. При оплаті товарів та послуг за допомогою платіжної картки пам’ятайте, що картка при здійсненні розрахунку повинна увесь час бути у полі Вашого зору (у Вас в руках).
2. Уважно звіряйте суму на екрані pos-терміналу та на чеку pos-терміналу (за наявності), з чеком покупки.
III. Інтернет мережа
Фішинг сьогодні досі становить небезпеку для українських користувачів мережі Інтернет, і кількість постраждалих невпинно збільшується. Фішингові підробні сайти становлять переважну більшість заблокованих сайтів, розроблених зловмисниками. Значно менша частина таких сайтів припадає на шахрайські інтернет-магазини, шахрайські схеми заробітку, сайти зі зловмисним програмним забезпеченням, шахрайство з «інвестиціями», та наданням послуг, в результаті яких у постраждалих виманюють гроші. Найчастіше зловмисники заманюють жертв, обіцяючи грошові виплати та компенації від держави, відомих українських компаній, банків, міжнародних організацій. Збільшення кількості фішингових сайтів пов’язане з активним розповсюжденням схеми виманювання у клієнтів банків даних, необхідних для отримання доступу до онлайн-банкінгу, з метою оформлення онлайн-кредитів та подальшого зняття коштів з рахунків. Також зростає кількість виявлених фейкових застосунків у Google Play та App Store і фейкових банківських чат-ботів у Telegram, що виманюють дані карток та облікові записи до онлайн-банкінгу.
1. Використовуйте тільки відомі та перевірені сайти. Уважно перевірте правильність назви та адреси потрібного вам сайту, щоб раптом не опинитися на фішинговому ресурсі.
2. На сайті мають бути телефони, адреси. Якщо з контактів вказана тільки електронна пошта, viber/telegram і телефон, який найчастіше є мобільним, варто насторожитися.
3. Захищені сайти у стрічці адреси містять https:// та значок «замочок».
Якщо у Вас виникли сумніви щодо безпеки проведення операції через певний сайт, краще відмовтесь від її проведення.
4. Зверніть увагу на способи оплати товарів та/або послуг. Досвідчений продавець зазвичай пропонує кілька способів оплати. Якщо у вас є сумніви – обирайте післяплату.
5. Завжди перевіряйте веб-сайти, якщо це стосується Ваших коштів, платіжних карток, облікові записів та інших конфіденційних даних. Перевірте продавця на сервісі Кіберполіції «STOP FRAUD» або перевірте сайт, послугами якого збираєтесь скористатися, на наявність в списку шахрайських сайтів Black List ЄМА.
6.Будьте уважні, завантажуючи програми з офіційних ресурсів App Store та Google Play. Обов’язково перевіряйте, хто є автором застосунку та чи має він відношення до реального бренду; уважно вивчайте відгуки, – нерідко можна зустріти попередження щодо шахрайства. Найбезпечніше завантажувати мобільний застосунок за посиланням на офіційному сайті компанії, яка є його власником.
7. Щоб відрізнити справжній чат-бот у Telegram від фейкового, використовуйте інструмент для перевірки чат-ботів на сайті https://dovidka.info/. Найбезпечніше переходити у чат-бот за посиланням на офіційному сайті компанії, яка є його власником.
Обережно, шахрайство.
Нікому ніколи не повідомляйте:
- ПІН-код;
- СVV2/CVC2-код (трьохзначний номер на звороті картки);
- Строк дії картки;
- Коди (цифри) з SMS від Банку;
- Логін та пароль до Інтернет-банкінгу.
Пам’ятайте: Банк, НБУ, Поліція - не телефонує та не запитує номери карток, паролі тощо.
Нестандартні ситуації
1. Втратили ґаджет?
· Зателефонуйте на гарячу лінію мобільного оператора та заблокуйте SIM-картку;
· Змініть пароль до: облікових записів «Apple ID» та «Google», соціальних мереж, месенджерів, електронних скриньок, Інтернет-банкінгу.
2. SIM-карта перестала працювати, що робити?
Якщо SIM-карта перестала працювати, велика ймовірність, що шахраї злочинними діями здійснили перевипуск Вашої SIM-картки.
1. Негайно заблокувати картки та доступ до Інтернет-банкінгу, зателефонувавши за номером Контакт-центру Банку.
2. Зателефонувати до мобільного оператора, пояснити ситуацію та просити заблокувати SIM-картку до з’ясування всіх обставин.
Корисні контакти
Служба підтримки клієнтів/Контакт-центр Банку
тел.: 0 800 501 200, +38 044 290 79 00
(дані розташовані та зворотному боці Вашої картки)
Кіберполіція
адреса https://ticket.cyberpolice.gov.ua, або тел.: 0 800 505 170
Офіційне Інтернет-представництво Національного банку України (довідник банків, що містить інформацію про банки та відокремлені підрозділи банків)